söndag 27 januari 2013

Gratis fotobok

Idag har jag inte något nyskapat att visa men jag har en del projekt på gång i datorn, bland annat har jag tänkt att beställa en fotobok med mina digitala layouter när jag fått ihop ett antal. Jag har ju gjort några fotoböcker tidigare, både varianter där man skapar boksidorna i företagets egen programvara, och sådana där jag gjort sidorna i photoshop först och sen låtit beställa dem i en bok. Jag har testat olika leverantörer, och en sak som är viktig när man ska göra en fotobok av digiscrappade layouter är att programmet tillåter att man smidigt laddar upp en bild över ett helt uppslag. Det funkar inte i alla program har jag märkt. Ett av de företag jag testat är Fotoklok, och jag var mycket nöjd med både programvaran och den färdiga produkten, så när jag nu såg att man kan få en gratis bok av dem genom att berätta om dem i sin blogg så måste jag absolut ta chansen.
En annan sak som kan vara bra om man digiscrappar och vill framkalla en dubbelsidig layout i en fotobok, är att kunna välja "lay flat" vilket betyder att boken är platt i mitten och att man därför kan låta bilder löpa över två sidor utan att det försvinner delar av bilden i mitten. Det här erbjuder Fotoklok. Dessutom gillar jag att de har formatet 27x27 cm, en storlek som jag tycker är precis lagom.
Här nedan ser ni ett par exempel på uppslag ur den förra boken jag beställde från Fotoklok: