söndag 3 november 2013

Fotobok

Just nu håller jag på med ett par olika fotoboks-projekt, bland annat ska jag för första gången framkalla mina digitala layouter i en bok. Jag tänkte testa en fotoboksleverantör som jag inte provat förut, fotobok.com heter hemsidan. Dessutom får man som bloggare en bok gratis, vilket ju är ett toppenbra sätt att se om man gillar en viss bok, det är ju mycket som ska stämma med urval av olika typer av storlekar, tryck och bindning, och inte minst hur programvaran är att arbeta med. Hittills är jag väldigt nöjd med hur programvaran fungerar, det är väldigt smidigt att ladda upp bilder, flytta runt dem och göra justeringar i programmet. Jag är väldigt förtjust i layflat-bindning, vilket innebär att du kan ladda upp bilder över ett helt uppslag utan att mista information i bindningen. Detta har fotobok.com, och dessutom i flera olika storlekar, bland annat 28x28 cm som jag tycker är en trevlig storlek, inte fullt så vräkig som 30x30 men inte så liten som 20x20.
Jag tycker att fotobok.coms hemsida är snygg, tydlig och informativ. Jag har lärt mig att det är viktigt att ta sig tid att läsa på vilken typ av bok man vill ha, hur många sidor och vilken bindning osv, innan man sätter igång med skapandet av boken, för det är inte alltid smidigt att ändra sig under resans gång. Jag gillar att fotobok.com har information på hemsidan t ex om hur många sidor en bok minst måste ha och i vilka intervaller antal sidantal kan ändras. Jag har lärt mig den hårda vägen att det inte är så kul när man suttit och gjort en bok och tycker man är klar och så upptäcker man att man måste lägga till fyra sidor till för att kunna framkalla den.
Jag måste också nämna att Fotoboks kundtjänst var osedvanligt snabb och tjänstvillig när jag ställde en fråga vid ett tillfälle.
Nu ska det bli väldigt spännande att se hur boken blir i tryck!
Så här ser programmet ut som man jobbar i. Jag gillar bland annat att man plockar bilder en och en från sin dator och inte behöver ladda upp bilder till programmet först.